lodning - hvad mangler jeg

Dette forum er tiltænkt nybegyndere og folk der vil lære hvordan de kommer godt i gang med selv at lave smykker. Her kan stilles spørgsmål og andre kan komme med gode råd.
Besvar
Brugeravatar
Indiedesign
Koral perle
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

lodning - hvad mangler jeg

Indlæg af Indiedesign » onsdag, 18. februar 2009 00:47

Hej

Jeg har købt mig en microbrænder og vil gerne igang med at lodde.

Lige nu er jeg i Jylland og skal derfor en tur til Ravstedhus... men er der nogen der kan hjælpe mig... hvad mangler jeg for at komme igang....

Jeg har:
microbrænder
skamolexplade

Jeg har regnet ud at jeg ihvertfald mangler:
fluoron
slaglod (skal jeg have 3 hĂĄrdheder?)
plastictang
fluxpensel
syre (hvilken slags?)
loddepincet

Hvad er, som er i ravstedhus pakken og har jeg brug for det? :
loddestĂĄl (233300)
loddespiral (233305)

Jeg vil lodde i kobber til at begynde med... men vil derefter fortsætte i sølv... er det samme flux man bruger...

Puha.... det var vist det hele ...
på forhånd tak hvis nogen kan hjælpe..

Hilsen Hanne

ChinaGirl
Koral perle
Geografisk sted: København

Indlæg af ChinaGirl » onsdag, 18. februar 2009 11:42

Hej Hanne,

når du er så heldig at skulle til ravstedhus kan du få al den hjælp du har brug for. På deres hjemmeside under Vidensbank - Sammenføjning finder du rigtig info meget om lodning osv, men her er lidt fra mig:

Mht Slaglod så kan du ligeså godt købe veg, mellem og hård, du får sikkert hurtigt brug for det og selv om det er en del der skal købes så er det blandt det billigere udstyr trods alt.

Loddespiralen bruges til at støtte dine emner når du skal lodde dem og/eller løfte dem op så du kan komme til at varme under emnet og fordele varmen bedre. Du kan også bruge et stykke net, loddekul el små stykker skamolex, eller en loddepincet. Jeg har en "lige" og en "krum" loddepincet, de er gode til at holde forskellige ting.

Loddenålen er god til at til at "skubbe" til dine emner for at få en palje (et lille stykke slaglod) til at blive på plads når du begynder at varme emnerne, eller til at varme et stykke slaglod fast på og derefter holde mod emnerne så du bedre kan styre hvor slaglodet skal være.
En spids pincet kan også være god til at få slaglodet lagt lige hvor du ønsker det.

Mht syre så er der mange meninger, Ravstedhus sælger fx svovlsyre. Husk en messing børste til at børste med når du har taget emnet op af syren og skyllet det af.

God fornøjelse! Tina

Brugeravatar
Indiedesign
Koral perle
Kontakt:

Indlæg af Indiedesign » onsdag, 18. februar 2009 11:47

Hej Tina...

Tak for dine input.. jeg har ogsĂĄ helt glemt deres vidensbank... den vil jeg straks gĂĄ ind under...

Hilsen Hanne

Brugeravatar
Kirsten Poulsen
Sølv perle
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Kirsten Poulsen » onsdag, 18. februar 2009 12:09

Der er også dygti personale i Ravstedhus så du skal bare spørge så får du hjælp.
Havfruen

Brugeravatar
Indiedesign
Koral perle
Kontakt:

Indlæg af Indiedesign » onsdag, 18. februar 2009 19:02

Hej...

Så har jeg købt ind.. og som du siger plejer de at have et dygtigt personale... men ikke idag, ekspedienten anede intet om noget som helst.... men heldigvis kom jeg forberedt.

hilsen Hanne

ChinaGirl
Koral perle

Indlæg af ChinaGirl » onsdag, 18. februar 2009 21:37

Det er da ogsĂĄ bare typisk :roll:

Kast dig ud i det - lav nogen prøver så kommer du hurtigt efter det er jeg sikker på!

Brugeravatar
Tenna
Ferskvands perle
Kontakt:

Indlæg af Tenna » onsdag, 18. februar 2009 22:12

Jeg kom egentlig lige til at tænke på om man skal hav udluftning når man lodder? (håber det er okay at jeg lige spørger her :) ) Har nemlig også overvejet meget kraftigt at købe noget ind til lodning.

Brugeravatar
Indiedesign
Koral perle
Kontakt:

Indlæg af Indiedesign » onsdag, 18. februar 2009 22:22

Hej

Det er da helt fint at du spørger... så vidt jeg ved er der ikke brug for speciel udluftning, selvfølgelig bruger du mere af ilten i luften med brænderen, og lodning er jo en proces hvor du smelter metal sammen med metal... så det tror jeg ikke.... ihvertfald ikke hvis du bruger en microbrænder som den jeg har købt.

Hilsen Hanne

Brugeravatar
Kirsten Poulsen
Sølv perle
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Kirsten Poulsen » onsdag, 18. februar 2009 23:19

Der skal helst udsugning til når man loder .For der udskilles nogle dampe som ikke er alt for sunde. Men du skal jo ikke sede og lode flere dage i træk.så mun ikke det går. *klappe*
Havfruen

ChinaGirl
Koral perle

Indlæg af ChinaGirl » onsdag, 18. februar 2009 23:30

Nej når du ikke skal lodde mere end på hobby basis behøver du ikke ligefrem at installere udsugning - men det skader ikke med frisk luft! Jeg lodder nogen gange med loddepasta og der synes jeg det er mere tydeligt at der udvikles dampe.

-Og så må skal emnerne jo ikke smeltes sammen, det er bare slagloddet der skal flyde ;-) Det kan i øvrigt være nemmest at se hvornår slagloddet flyder ud og dermed føjer dine emner sammen hvis du ikke har for meget skarpt lys og sidder så du ikke "kigger ned" på det du lodder men har det i øjenhøjde og ser direkte på det sted der skal sammenføjes. Når slagloddet smelter "lyser det op" og det ser du tydeligt hvis du ikke har skarpt lys - det lyder måske fjollet men sådan synes jeg det ser ud.

Brugeravatar
Danagonia
kobber perle
Geografisk sted: Bolderslev - Aabenraa
Kontakt:

Indlæg af Danagonia » onsdag, 18. februar 2009 23:35

Inden du går i gang med kobber, så husk det IKKE er hverken det samme slaglod eller flux man bruger... Hvis du har fået 60% saltpeterssyre (Var det personalet i ravstedhus gav mig, nemlig) så HUSK at det skal fortyndes til 5% ellers ætser det dine smykker væk (Lærte jeg på den hårde måde) så pas på med det!! Og nej jeg har også oplevet rigtig mange gange at personalet i Ravstedhus ikke kan hjælpe dig. Der er en rigtig dygtig mand, men de andre er altså ikke for snøvse... Iøvrigt vil jeg anbefale flydende lodde middel hvis man vi lave små ting. Det er lidt svært at bruge slaglod til at starte med. Hvis du lodder i kobber, er det også rigtig godt at have et loddekul, da jeg har oplevet at tingene sætter sig fast i skamoplex pladen (Den man får i start pakken fra Ravstedhus) Jeg kommer lidt sent kan jeg se ;-) Men nu fik du mine erfaringer med til næste gang du skal i Ravstedhus
Ha' en Perle dag! - CamillaBillede

Brugeravatar
Indiedesign
Koral perle
Kontakt:

Indlæg af Indiedesign » torsdag, 19. februar 2009 00:27

Du har jo ret...:-0 det er jo ved svejsning at man smelter overfladerne... Ikk?

Camilla, det er godt du siger det, for jeg fik netop at vide at jeg kunne bruge det samme flux til kobber og sølv... I det mindste fik jeg ikke købt for meget... resten må jeg hente hos Anku... Kan du hjælpe mig...? hvad skal jeg bruge til at lodde i kobber...? hvis jeg lodder kobber på sølv skal jeg vel bruge flux til sølv...? Heldigvis købte jeg ikke syre.. jeg skal tilbage til København imorgen og havde ikke lyst til at rejse med det i kufferten... Jeg kan se at Anku anbefaler Citronsyre... der var også en anden herinde der nævnte citronsyre, vistnok under indlægget med dit uheld... så jeg har lært af dine fejl...;-))

Hilsen Hanne

Brugeravatar
Danagonia
kobber perle
Geografisk sted: Bolderslev - Aabenraa
Kontakt:

Indlæg af Danagonia » torsdag, 19. februar 2009 01:18

Jeg ved ikke om citron syre kan klare det, har ikke forsøgt, men det skulle ikke undre mig at det vil virke... Jeg skal lige kigge i morgen hvad mit flux middel hedder... Jeg har forsøgt at bruge det flux jeg fik til sølv, men det virker ikke for mig. Det jeg har til kobber er også helt anderledes, det bundfæller, så det skal omrøres hver gang... Du kan også prøve at lave en "fuzing" på engelsk... Hvor du ikke bruger slaglod, men bare putter flux middel på, og varmer metallet op, indtil de to dele smelte sammen af sig selv. Det giver en helt usynlig sammenføjning, og jeg ved der er mange der starter med den teknik, især hvis det er mere simple ting, der ikke kræver flere sammen føjninger. Hvad er det du skal lodde sådan mere præcist??
Ha' en Perle dag! - CamillaBillede

ChinaGirl
Koral perle

Indlæg af ChinaGirl » torsdag, 19. februar 2009 08:59

Hej Hanne,

beklager at jeg ikke sagde helt tydeligt at jeg snakker om sølv-lodning.
Men heldigvis ved Camilla hvad du skal vide om at lodde kobber, hĂĄber ikke jeg har forvirret dig.

mht syre så bruger jeg citronsyre - igen til sølv - og det virker fint.

Besvar