Lodning - ægte nybegynder

Dette forum er tiltænkt nybegyndere og folk der vil lære hvordan de kommer godt i gang med selv at lave smykker. Her kan stilles spørgsmål og andre kan komme med gode råd.
Besvar
Brugeravatar
Lilli Designs
Opal
Geografisk sted: Brønderslev
Kontakt:

Lodning - ægte nybegynder

Indlæg af Lilli Designs » torsdag, 23. oktober 2008 13:40

Jeg har aldrig prøvet at lodde før, og har lånt en stak bøger på biblioteket der virkelig har givet mig blod på tanden. Jeg har ikke noget udstyr endnu (ryger på ønskeseddelen til jul), men vil gerne vide hvor længe der gik inden jeres ting blev "acceptable".

Jeg kunne nemlig godt tænke mig at lave et sæt ringe til mig og manden, men spørgsmålet er om jeg kan nå at lære det godt nok?

Hvor svært er det i praksis - teoretisk virker det rimelig overskueligt.

Sidst men ikke mindst, hvilket udstyr vil i anbefale at starte med, altså hvilke dele? Jeg tænker: mini gasbrænder, loddeunderlag, flakjern, skinnetang, plastikhammer, fluss og slaglod/loddepasta, svovlsyre (polervand), sav + klinger og sandsynligvis ringrigle (kan vente til jeg har prøvet lidt).
Er det nogenlunde fornuftigt eller der noget jeg mangler/kan undvære?
- Sabrina

Stolt medlem af perlepolitiet!

Brugeravatar
Danagonia
kobber perle
Geografisk sted: Bolderslev - Aabenraa
Kontakt:

Indlæg af Danagonia » torsdag, 23. oktober 2008 14:54

Jeg har endnu ikke loddet ringe, men jeg købte start pakken til lodning i Ravstedhus og der er faktisk næsten alt hvad man har brug for. Koster omkring 1000kr. Du vil så mangle ting som hammeren, flakjern og de mere specefikke ting til at smede større ting. Jeg synes faktisk ikke det har taget så lang tid at blive okay god til det. Det tog en månedstid at mestre lodningen, jeg er stadig ved poleringen, men der ligger nogle rigtig gode tråde om det herinde. Synes faktisk det er meget nemmere end man sådan lige skulle tro. Så kom bare i gang :mrgreen: Glæder mig til at se hvad du får ud af det.
Ha' en Perle dag! - CamillaBillede

Brugeravatar
mooshi
Aquamarine
Geografisk sted: Kastrup

Indlæg af mooshi » torsdag, 23. oktober 2008 16:40

Jeg var på kursus i en weekend for ikke så længe siden og jeg blev totalt hooked. Jeg har købt et loddesæt til 500,- på ravstedhus (den indeholdt brænder, plade, pincet, fluss, pensel, slaglod i forskellige hårdhed), og så polerevand hos matas. Jeg mangler stadig øvelse og træning i slibning og polering, men selve lodningen er ikke så svært når man har prøvet nogle gange.

Det kommer selvfølgelig også lidt an på hvordan ringene skal være. Hvis man skal lodde flere forskellinge metaller sammen kræver det megen øvelse (ihvertfald for mig :-))

Men det er super sjovt, og det er lidt lige som om en helt ny verden ĂĄbner sig for en. Lige pludselig har man en masse nye muligheder :-)

God fornøjelse *danser*
Billede

Brugeravatar
Lilli Designs
Opal
Kontakt:

Indlæg af Lilli Designs » torsdag, 23. oktober 2008 16:48

I giver mig jo endnu mere blod pĂĄ tanden :mrgreen:

Hvis jeg når at oparbejde nogle færdigheder skal de (heldigvis) være meget rustikke, så når jeg har loddet dem sammen er det bare med at give dem nogle tæsk.
- Sabrina

Brugeravatar
mooshi
Aquamarine

Indlæg af mooshi » torsdag, 23. oktober 2008 17:01

sav klinger og ringrigle købte jeg hos frits.dk. Jeg har endnu ikke fået afprøvet min egen sav, men det kræver også lidt øvelse at styre saven. Jeg glemte at købe noget voks, som er en rigtig god ide at smøre klingen med så den ikke skrider.
Du skal forresten også huske at bruge en børste efter at materialet har været i syre.
Billede

Brugeravatar
Lilli Designs
Opal
Kontakt:

Indlæg af Lilli Designs » torsdag, 23. oktober 2008 17:04

Hvad gav du for eks. ringriglen? Jeg har ikke login længere, og så kan man jo ikke se priser *tunge*
- Sabrina

Brugeravatar
mooshi
Aquamarine

Indlæg af mooshi » torsdag, 23. oktober 2008 17:27

Jeg købte en uden ringmål og den kostede 125,00 + moms
Når jeg skal lave en ring måler jeg en af mine andre ringe på stangen og sætter et lille stykke tape.

Jeg synes ikke at det gør noget at der ikke er mål på, men hvis du senere skal lave ringe til andre der skal kunne bestille en størrelse hos dig er det måske en meget god ide. :mrgreen:
Billede

Brugeravatar
sæsar
Peridot

Indlæg af sæsar » mandag, 08. december 2008 23:58

mooshi skrev:sav klinger og ringrigle købte jeg hos frits.dk. Jeg har endnu ikke fået afprøvet min egen sav, men det kræver også lidt øvelse at styre saven. Jeg glemte at købe noget voks, som er en rigtig god ide at smøre klingen med så den ikke skrider.
Du skal forresten også huske at bruge en børste efter at materialet har været i syre.
Sterinlys er lige så godt som voks til at smøre klingen, jeg bruger de små stykker der altid er tilbage når man bruger sterinlys.
totalt afhænig af smykker

Brugeravatar
Rebecca
Træ perle
Geografisk sted: Ă…rhus
Kontakt:

Indlæg af Rebecca » fredag, 30. januar 2009 00:39

aiiiih vidste ikke "almindelige" msk kunne lodde, hvor er det spændende. Er meget fristet til at begynde at spare op til startkittet. Tænkte på om man måtte se nogle af de smykker i har loddet? vil gerne se, hvad man kan få ud af det.
- Rebecca
elsker koral-blomster

Brugeravatar
Danagonia
kobber perle
Kontakt:

Indlæg af Danagonia » fredag, 30. januar 2009 02:11

Billede

Billede

Billede

Det har jeg blandt andet fĂĄet ud af mit lodning :mrgreen: Man kan lave super mange flotte ting...

Brugeravatar
Rebecca
Træ perle
Kontakt:

Indlæg af Rebecca » fredag, 30. januar 2009 03:39

Aj hvor er det flot, så detaljeret. Det ser meget prof ud også. Nu er jeg bare endnu mere fristet, men må vist spare op til grejet først!
- Rebecca
elsker koral-blomster

Brugeravatar
Rebecca
Træ perle
Kontakt:

Indlæg af Rebecca » fredag, 30. januar 2009 03:39

Og tak for billederne :)
- Rebecca
elsker koral-blomster

Brugeravatar
Danagonia
kobber perle
Kontakt:

Indlæg af Danagonia » fredag, 30. januar 2009 04:49

Det er alle pengene værd!! Og jeg havde kun øvet mig i to måneder da jeg lavede hjertet og bladet, så det er ikke engang særlig svært...

Brugeravatar
Rebecca
Træ perle
Kontakt:

Indlæg af Rebecca » fredag, 30. januar 2009 06:20

Man, det er hermed besluttet at det blir min næste investering! hehe, dvs hvis jeg da får solgt de smykker jeg nu har siddet og bestilt dele til hele natten. Hvad blev der af det speciale!
- Rebecca
elsker koral-blomster

Brugeravatar
Danagonia
kobber perle
Kontakt:

Indlæg af Danagonia » fredag, 30. januar 2009 14:52

Ha ha... Er du i gang med speciale?? Samtidigt med smykker?? Uha, gĂĄr aldrig godt grinrul*

Besvar