Den der 2-komponent lim..

Dette forum er tiltænkt nybegyndere og folk der vil lære hvordan de kommer godt i gang med selv at lave smykker. Her kan stilles spørgsmål og andre kan komme med gode råd.
Brugeravatar
Forup Design
Swarovski perle
Geografisk sted: Dansker bosat i Norge
Kontakt:

Indlæg af Forup Design » fredag, 25. juli 2008 10:25

Hejsa alle sammen,

man skal aldrig bruge hurtiglim pĂĄ nogen ting til smykker...

2 komponet helt klart, det bedste 2komponet limet man kan fĂĄ pĂĄ marked er fra cassco lim, firmaet er verdens bedste innen lim og lak
det er meget vigtig nĂĄr man limer med to komponent at man har akkurat lige meget av hver hvis der ikke er det, blir det bare en sej tyk masse som er klister og limer ikke en dyt...

men jeg som laver en masse ting i glass, har en special lim, den er dyr, 200 kr og der er til 30 limninger, men den er specialt for ophæng af glasting og glas er jo tungt, jeg bruger den også når jeg laver ringe da ved jeg at de kan smide rundt med det uden det går fra hinande...
Ann-Yzette Forup Hansen

Stina
Opal
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Stina » onsdag, 30. juli 2008 15:37

Mie skrev:ellers virker 2-komponent limen fra Ravstedhus meget effektivt.. fik lige lagt min arm i blandingen, og selvom jeg stod under vandhanene 10 sek efter klister den stadig lidt :mrgreen:
Kunne være du skulle sætte et par perler på inden den tørrer, Mie. Så kan du prale af at du osse laver kropsudsmykninger. grinrul*
Vild med perler og stolt af det.

Nissen
perle

2 komponent lim

Indlæg af Nissen » tirsdag, 02. december 2008 20:58

Hej - Jeg vil gerne anbefale en ganske almindelig epoxy 2 komponent lim fra det nærmeste byggemaked, i skrivende stund kan jeg ikke huske navnet, men den fåes i tuber og i en overdimensioneret injektions sprøjte, således lim og hærder presses ud på samme tid i det rigtige forhold. På forsiden af pakken er der en lille tegning af en bil som bliver løftet af en kran, ved hjælp af limen. Limen hærder på 15 min. og koster ca 50,- dkr.. Jeg bruger limen til rav, sølv, læder, abaloneskal og træ. :roll:
Nissen
Løkken

perlestøv
Voks perle

Indlæg af perlestøv » mandag, 08. december 2008 05:27

Hej
Hvad slags lim er aller bedst til at lime læder og lime perler på ex. vis skaller?Jeg har lidt problemer med at finde den rette lim,jeg har købt mit lim i Tigerne butikkerne til 10 kr,det er sekund lim,er dette lim ikk godt,jeg har endnu ikk haft problemer,,,

Brugeravatar
Prosperous87
Dragon pearl
Geografisk sted: København

Indlæg af Prosperous87 » lørdag, 20. december 2008 20:49

Så nu er jeg i gang med endnu et forsøg med denne lim til nogle øreringe til mig selv.... Uhhhhh det er hårdt ikke at pille :oops:
Jeg har været ude og shoppe i nogle timer, så det har jo egentlig stået i fred og ro i 4-5 timer...... mon ikke jeg må pille lidt ved det nu?
aquillaopmærksomhedskrævendequinde

Brugeravatar
momoes
Æresmedlem

Indlæg af momoes » lørdag, 20. december 2008 20:55

Mine plejer at være pille-tørre efter max en time så det tror jeg sagtens du kan.. Men ved jo selvfølgelig ikke hvilke forhold der er for din lim.. *vedikke *smækkys*

Brugeravatar
boots
Jade perle
Geografisk sted: Taastrup

Indlæg af boots » lørdag, 20. december 2008 21:02

Jeg vil ogsĂĄ gerne have rĂĄd mht. lim.

Garn/metal - hvilken lim til dét?

Jeg har lige købt noget bomulds tråd (1,2mm) til at knytte med. Jeg har også købt 1mm nylon tråd, som jeg regnede med at bruge som mellemtråd (ved ikke om det er forkert). Når nu der skal endestykker på, hvad skal jeg så lime dem på med? Altså bomuld/nylon skal limes til metal. Jeg tænkte først at jeg kan lime enderne af bomuld til - og så sætte en perle på enderne af mellemtråden og så lave en knude og smelte i enden...

For resten har jeg også et helt andet spørgsmål. Jeg bestilte 85 meter bomuldstråd; men fik kun ca. 70 meter. Skal jeg finde mig i det? Nylontråden kom som 60 meter på rulle, så dén gider jeg ikke måle op; men hvordan kan man egentlig vide om der er hvad der skal være når der intet står på rullen?

perlestøv
Voks perle

Indlæg af perlestøv » lørdag, 20. december 2008 21:19

Hej
Hva sker der med de smykker jeg har brugt sekund lim til?kan det finde pĂĄ at gĂĄ op igen eller hvordan?
Venlig hilsen Pia

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Indlæg af Mazy » lørdag, 20. december 2008 21:31

Boots:

Det er da formentlig bare en fejl at du har fået 15 meter for lidt af bomuldssnøren, så skriv til butikken og sig det så er jeg sikker på at du får de resterende meter :-)
Der kan jo let ske en fejl hvis de har skullet stå og måle alle de meter op *grøn*

Og med hensyn til rullen ja så er det jo svært at vide *vedikke men jeg tror igen ikke at nogen butikker vil være ude på at snyde med det, det ville jo være temmelig dumt af dem at gøre det :mrgreen:

Brugeravatar
boots
Jade perle

Indlæg af boots » lørdag, 20. december 2008 21:49

Mazy skrev:Boots:

Det er da formentlig bare en fejl at du har fået 15 meter for lidt af bomuldssnøren, så skriv til butikken og sig det så er jeg sikker på at du får de resterende meter :-)
Der kan jo let ske en fejl hvis de har skullet stå og måle alle de meter op *grøn*
--- Jamen de sælger tråden i bundter af 85m, så de har vel målt dem op i forvejen... Jeg spurgte bare fordi jeg ville vide hvor nøjagtige man skal regne med at de er med sådan noget. Det kostede kun 16,50 for de 85 meter, så kunne jo være at man ikke tager det så nøje med +/- 15 meter...
Jeg har allerede skrevet til dem; men kom lidt i tvivl om om jeg bare skulle lade være - det var derfor jeg spurgte. :)

Brugeravatar
Mazy
Æresmedlem
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Indlæg af Mazy » lørdag, 20. december 2008 21:53

Så har de sikkert fået dem i bundter og har ikke selv fået målt efter men bare stolet på den info de har fået fra deres leverandør.
Men de vil da sikkert være glade for at få at vide det så de kan få rettet deres oplysninger.

...Og sikke da et arbejde for dig at mĂĄle de 70 meter op (det var ikke noget jeg gad til 16 kroner) grinrul*

Brugeravatar
boots
Jade perle

Indlæg af boots » lørdag, 20. december 2008 22:34

Mazy skrev:Så har de sikkert fået dem i bundter og har ikke selv fået målt efter men bare stolet på den info de har fået fra deres leverandør.
Men de vil da sikkert være glade for at få at vide det så de kan få rettet deres oplysninger.

...Og sikke da et arbejde for dig at mĂĄle de 70 meter op (det var ikke noget jeg gad til 16 kroner) grinrul*
Jamen - kender du det ikke? Da jeg kiggede på bundtet tænkte jeg - 'der er da ikke 85 meter'..... Og så begyndte jeg at vikle bundtet ud. Det tog lang tid og nu ligger jeg og piver med en smadret ryg. Min mand hjalp mig med at vikle det sidste ud - og han går og griner af mig nu hvor jeg ligger her og *snøfter*..... Jeg kan godt love dig, at det gør jeg aldrig mere. Fra nu af stoler jeg bare på at der er hvad der skal være....

Jeg tænkte først på hvad det havde kostet da jeg var næsten færdig med at vikle den fordømte tråd ud... Og det sjoveste af det hele - jeg har jo bundtet det igen, hvilket vil sige at det bliver næsten ligeså besværligt når jeg skal til at bruge det.... grinrul*

Brugeravatar
momoes
Æresmedlem

Indlæg af momoes » lørdag, 20. december 2008 22:46

Må jeg spørge hvor du har købt henne?? :) Det er da en god pris synes jeg.. :mrgreen:

Brugeravatar
boots
Jade perle

Indlæg af boots » lørdag, 20. december 2008 22:53

momoes skrev:Må jeg spørge hvor du har købt henne?? :) Det er da en god pris synes jeg.. :mrgreen:
Det må du da gerne; men det er altså kun 1,2mm - og det er kun i sort den koster 16,50 - i andre farver er det 18,75. Jeg har købt det hos Perlefiskeren. Der er et link nederst på siden.

Må jeg forresten spørge dig om noget - hvis du alligevel skal ind og kigge på siden? Jeg har jo købt Perlefiskerens nylonsnor i 1mm - kan jeg godt bruge dén som midtertråd når jeg knytter? Du ved - til perler?

Brugeravatar
momoes
Æresmedlem

Indlæg af momoes » lørdag, 20. december 2008 23:11

Jo det vil jeg da mene.. Jeg plejer at bruge den samme snor bĂĄde til knyttesnor og midtersnor og det er bomuldsnor pĂĄ 1mm, sĂĄ det tror jeg sagtens du kan..

Besvar