Speciale

I dette forum kan du poste alt der ikke har noget med smykkefremstilling at gøre, hyggesnak, sludder og sladder og useriøsitet.
Besvar
Brugeravatar
Rikke
Nordisk perle
Geografisk sted: København
Kontakt:

Speciale

Indlæg af Rikke » tirsdag, 07. juni 2011 14:33

Hej Folkens

Jeg har som jeg vidst har skrevet færdig med min "normale" studietid og tilbage er specialet. Jeg har fået et projekt, og regner med at starte på et tidspunkt mellem midt august til midt september.
Jeg skal have møde med min vejleder i morgen, bare sådan om hvordan sådan noget foregår, men tænkte på om der ikke var nogle her, som enten skriver eller har skrevet speciale som har nogle gode råd til hele processen =)

glæder mig til at hører fra jer!

mjanneh
Jade perle

Re: Speciale

Indlæg af mjanneh » tirsdag, 07. juni 2011 17:52

Joeh - hvilket fag?

Brugeravatar
Line
Admin (over perle)
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlæg af Line » tirsdag, 07. juni 2011 19:23

Jeg skrev speciale i 2004 pĂĄ mit studie der. Vi havde 6 mĂĄneder til det. jeg brugte MAKS 2 mĂĄneder. Og fik stadig et 10 tal. :-)

Jeg startede med at skovle viden og kilder til mig i hobetal. Find og gem, find og gem, find og gem. Vær kritisk og grov sorter og byg så dit speciale op med det bedste du fandt.

Brugeravatar
Rikke
Nordisk perle
Kontakt:

Indlæg af Rikke » tirsdag, 07. juni 2011 22:00

Jeg har 5 mĂĄneder + 3 ugers ferie. Regner dog ikke med at bruge ferien sĂĄdan rigtig andet end mĂĄske at holde lidt fri i julen.

Jeg læser Medicin og Teknologi på DTU, så bliver medico ingeniør når jeg en gang er færdig. Skal skrive om adaptiv strålebehandling af patienter med hoved hals cancer....
Synes det hele virker utroligt uoverskueligt lige nu, og der er jo langt tid til jeg skal starte, men vil gerne have noget overblik alligevel...Synes 5 måneder er langt tid at skulle planlægge, men føler alligevel jeg bliver nødt til det. Er der nogle der ved om man "normalt" bruger måske første uge eller lign. på at lave en tidsplan, eller om det er noget man laver på forhånd?

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlæg af Pia Lou'lou' » tirsdag, 07. juni 2011 23:25

jeg sidder i sidste fase af mit speciale. det er dog humaniora, ikke naturvidenskab/teknologi. men generelt vil jeg sige at 5 mdr og tre uger ikke er lang tid, det er kort tid i min bog til et speciale. men jeg husker fornemmelsen af at have god tid, men den er dog lidt bedragerisk. når du har udfærdiget en disposition er det meget sundt at sætte frister på for de forskellige afsnit/kapitler. spørg eventuelt din specialevejleder om han synes det er realistiske frister. jeg ved ikke, hvor stor din selvdiscipin er, men skulle den vakle i ny og næ er frister et gode, især hvis du evner at tage dem seriøst.
en fornuftig bekendt fortalte engang at når hun gik i stå i processen, så kastede hun sig over de mest indlysende og obligatoriske dele af den opgave, der skulle løses. de er sjældent de mest krævende processer og på den måde undgår man at spilde tiden. jeg ville ønske jeg havde fulgt hendes råd.
personligt mener jeg, det er fint at disponere sine opgaver, så de vanskeligste (og sjoveste viser det sig) områder får din bedste energi, når du senere bliver træt så er der ofte trivielle ting i specialet du kan behandle. udskyd ikke de mest trivielle ting til sidst, men få dem bragt i orden under vejs.
skulle du finde noget fristende litteratur, men ikke selv være i stand til at opdrive den, så sæt sving i din institutbibliotekar.
stol på dine mavefornemmelser og lyt til din vejleder. min vejleder har en bemærkelsesværdig evne til at sætte fingeren på de vaklende punkter.
endelig synes jeg mange speciale skrivere har en slem tendens til at bruge alt for meget tid og plads på indledning til deres emne. det er vigtigt for ens forståelse af emnet, men det er trættende at læse et speciale, hvor analysen blot fylder 15% af specialets plads.
jeg kan ikke leve uden 1 ugentlig fridag fra specialet.
held og lykke med det, jeg hĂĄber du hurtigt fĂĄr blod pĂĄ tanden.

mjanneh
Jade perle

Indlæg af mjanneh » onsdag, 08. juni 2011 00:00

OK. Jeg har vejledt adskillige specialer på hum og samf, men vil ikke vove mig ud i at komme med gode råd inden for ingeniørfaget. Andet end - selvfølgelig - det generelle, som andre allerede har givet råd om.

Der eksisterer forskelligt 'study skills' materiale rettet mod 'technology' på Amazon, men i anglosaxisk tradition, dvs problemorienteret/-baseret. Hvis du læset på Aalborg, er det fint nok, men næppe helt i traditionen på DTU.

Hvad med simpelthen at gå på biblioteket og se på lignende specialer? Evt. kontakte forfatteren for at høre om råd?

Sarah
Opal
Geografisk sted: Helsingør

Indlæg af Sarah » onsdag, 08. juni 2011 00:46

Det er jo meget individuelt fra fag til fag.
Jeg lavede et gantt-kort samt et program for projektet.
En oversigt over mit projekts opdeling (overemne - underemner - afsnit) samt dage.
SĂĄ tegnede jeg ind, hvor lang tid jeg forventede hvert afsnit ville tage at udarbejde. Undervurder ikke indholdsfortegnelse, indledning, konklusion, perspektivering og KILDER!!!!!
Tegnede undervejs møder ind på kortet. og krydser når vi overskred deadlines-fy ha.

De første par måneder brugte jeg på overordnede ting, hovedsageligt at skrive noter, skitsere, researche og lave brugerundersøgelser (er uddannet som civilingeniør i industrielt design).
De resultater blev brugt som fundamentet i projektet, og man havde en masse at falde tilbage pĂĄ nĂĄr vi gik i stĂĄ eller kom ud i en "blindgyde".
Men tror ikke vores opgaver skal opbygges ens. Vi skulle prøve at vise en iterativ proces på en lineær måde, hvilket godt kunne være lidt rodet.
Men spørg endelig hvis der er noget konkret!

Brugeravatar
Rikke
Nordisk perle
Kontakt:

Indlæg af Rikke » onsdag, 08. juni 2011 18:32

Mange mange mange tak for alle jeres gode rĂĄd!
Det er rart at hører fra nogle som har siddet i det eller sidder i det.
Var til møde med min vejleder idag, som også gav mig rådet at gå igang med minde kilder allerede nu, som en slags forberedende arbejde. Bruger et program der hedder LaTex til at skrive i og det har et reference system ligesom Refman ( brugte jeg i min bachelor ).
Jeg har lånt en bog på biblioteket som hedder noget med planlægning af specialet, og der står også mange af de gode råd i er kommet med.
Kan kun gentage, er så dejligt at hører fra nogle som har været det igennem, eller ved noget om det.

mjanneh: det du nævner kender jeg ikke, men jeg vil helt sikkert kigge nærmere på det!

Ellen
Sølv perle
Geografisk sted: Ă…rhus N

Indlæg af Ellen » onsdag, 08. juni 2011 19:44

Har I mon "speciale-møder"? Møder, hvor de specialestuderende mødes for at drøfte problemer og give hinanden støtte og gode råd.
Det er ganske vist 1 (læs 19 *fløjt* ) år siden, jeg skrev speciale, men at snakke med andre i samme båd, var rigtig dejligt. En af de ting, der er ændret siden dengang er jo, at det "fylder" 6 måneder nu, hvor man jo altså var årevis om det........dengang. IKKE en fordel! Jeg brugte selv 1 år, men jeg er ikke sikker på, det nødvendigvis blev dobbelt så godt af den grund :-)
Det er muligt, det er en god idé at skaffe litt om at skrive speciale, men man har vel også en vejleder for at blive ledt den rigtige vej?........Men det er rigtigt: der er en lang fase der hedder "læs og gem/kassér".
Det lyder måske latterligt, men det er ment ganske oprigtigt og velment: prøv at nyde at få lov til at fordybe dig!! Hvor ofte kommer det til at ske siden hen?
Jeg gjorde det til et reelt "arbejde", dvs jeg også holdt fri. Arbejdede fra 8-16, holdt ALTID fri om aftenen og i weekenden.....øh......pånær de sidste uger før aflevering :-)
Rigtig god arbejdslyst!!! *tommel* *tommel*
Mange hilsner fra Ellen

Brugeravatar
Joanna
Koral perle
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Joanna » torsdag, 09. juni 2011 10:08

Hej Rikke

Jeg har lige skrevet speciale i projektledelse på Ingeniørhøjskolen - afleverede i sidste uge og derfor har der den seneste tid været stille om mig. Og min mand er ved at lave kommunikationsspeciale på RUC.

Mine bedste rĂĄd til dig er:
- Lav en god problemformulering - husk, at den kan rettes til lige indtil sidste øjeblik, men at den er din rettesnor. Afgræns den - det bliver meget nemt for stort et projekt. Hvis du har en formodning om, hvad svaret på din problemformulering er, når du starter er det nemmere at lave en plan over, hvilke metoder, der er hensigtsmæssige for at svare på problemformuleringen.

- Find de hovedteorier, du vil arbejde med, inden du indsamler din empiri. Det gør din empiriindsamling meget mere målrettet og meget nemmere at inddele din analyse i noget, der kan svare på din problemformulering.

- Spørg, spørg og spørg - din vejleder - det er det, han/hun er der for.

Det tager lang tid og uanset hvor god tid man starter i, sĂĄ har man altid travlt til sidst.

God fornøjelse - prøv at nyde processen (det er så nemt at sige, når man er på den anden side.

Jeg mangler min afsluttende eksamen - det er den 20. juni - aner ikke hvad jeg skal snakke om, men har vejledermøde i morgen og håber, at han kan hjælpe mig lidt med idéer.

Knus Joanna
"MĂĄtte der blive liv i min tale og mening i det, jeg siger"

Brugeravatar
Rikke
Nordisk perle
Kontakt:

Indlæg af Rikke » fredag, 10. juni 2011 21:10

Endnu en gang mange tak for jeres gode rĂĄd!

Besvar