Grundlæggende regler ved køb i udland

Alt hved der vedrører indkøb af materialer i udlandet og ikke mindst hvordan man forholder sig til toldgebyr, moms, selvfotolning, ventetid osv.
Brugeravatar
kiskan
Æresmedlem
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Grundlæggende regler ved køb i udland

Indlægaf kiskan » onsdag, 02. juli 2014 16:37

Udland inddeles i 2, idet EU har andre regler end de øvrige lande.

Køb fra EU lande (det er det land som afsender varerne, som skal ligge i EU): Ved indførsel til DK skal der ikke betales dansk moms. Der er dog et max. beløb der kan købes for (tjek dette, da beløbet kan ændre sig - jeg tror, at beløbet er det samme, som du kan købe ting med hjem fra rejser).

Køb fra øvrige lande: Her skal som hovedregel altid betales både dansk moms og told. Told beregnes kun for nogle varer og med forskellig procentsats afhængig af varetypen. Moms beregnes altid af hele købssummen. Der er et min. beløb som du kan købe for uden at der beregnes moms og told. Tjek dette, da beløbet kan ændre sig.
1) Hvis det sendes med alm. post, er det PostDK som opkræver dette. De tager dog kun stikprøver af deres postmængde, så derfor kan du ofte opleve at du ikke kommer til at betale moms og told. Det gør du ikke noget ved, det er normalt nok :mrgreen:
2) Hvis det er et kurérfirma, der leverer dine ting, så vil du altid skulle betale moms og told. Her er det firmaet som opkræver det. Ex. på kurérfirma er FedEx, DHL eller UPS.
Uanset om det er et firma eller PostDK som opkræver moms og told, skal du også betale et gebyr. Det har i lang tid været ca. kr. 150 (inkl. moms), gebyret er adm. omkostninger for deres beregning af beløbet. Hvis du ex. kun har købt for DKkr. 100, så skal du yderligere betale DKkr. 150 plus 25% moms af DKkr. 100. Her føler man at det næsten ikke betale sig, men hvis det kun er hver 20. gang du kommer til at ekstra, ja så kan det alligevel betale sig i det lange løb (det er min erfaring).

Jeg håber at dette har gjort det klarere at forstå reglerne for køb i udland.
Mvh. Kirsten Billede
Administrator

Tilbage til "Indkøb i udlandet, Told og moms"