Ædelsten -----

I dette forum kan du få hjælp og vejledning til alt hvad der hedder indkøb af materialer via auktion på eBay og QXL. Kom også med erfaringer og gode råd til andre.
Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz
Geografisk sted: København

Ædelsten -----

Indlægaf Pia Lou'lou' » torsdag, 04. november 2010 19:02

jeg har fået en ny vane. jeg kigger på facetslebne sten på ebay. i realiteten ved jeg intet om stenene, men har dog en 'barndoms-viden' om at de er dyre. ved også at deres kvalitet er bedre end de sten, vi køber i strenge. men bottom line: jeg ved ikke besked.

så er det jeg spørger jer, om det er gode lødige sten vi kan købe på ebay for ca. en 100,- penge for førstkøbte sten inkluderet shipping? eller er de ikke, hvad de udgiver sig for? de beskriver jo stenene udfra de traditionelle systemer med farve, renhed og vægt.

Brugeravatar
Line
Admin (over perle)
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Re: Ædelsten -----

Indlægaf Line » fredag, 05. november 2010 10:01

Egentlig tror jeg den er god nok. Der sælge sogså en del slebne ædelsen på QXL på den måde. Professionelle guldsmede giver nok heller ikke alverden for de sten de bruger i deres smykker hvis de skal tjene på det.

Brugeravatar
BlueRaven
Jade perle
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlægaf BlueRaven » fredag, 05. november 2010 19:45

Det er næsten umuligt at udtale sig generelt, for der er både guf og bæ på ebay. Hvis du har nogle links, vil jeg da gerne kigge på dem, og komme med et skøn, og fortælle hvorfor jeg tror, som jeg gør.

At en sten er facetsleben, gør den ikke nødvendigvis dyr. Man kan sagtens få billige facetterede sten af ringe kvalitet og prisen afhænger især af kvaliteten og størrelsen på stenen.

Billede
Billede - It's a matter of perspective...

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » fredag, 05. november 2010 20:11

OK- så prøver vi - et billede til ganen og link med tekst
Billede
den er fra igår
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... MEWNX%3AIT

Billede
den er fra idag
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... MEWNX%3AIT

det er jo køb i blinde, hvor jeg bare alene kan rette mig efter min egen smag og en ide om, hvordan de kan indfattes.

Brugeravatar
BlueRaven
Jade perle
Kontakt:

Indlægaf BlueRaven » fredag, 05. november 2010 21:56

Her er noget helt galt.
Farven er alt for intens til at være naturlig forekommende grøn kvarts (som er ret sjældent)

Billede

I beskrivelsen står der både, at der er tale om Ametyst og at stenen er Unheated.
Ametyst er lilla kvarts, ikke grøn, men ved opvarmning til ca 500 grader kan de lilla ametyster gøres grønne.
- Det er aldrig et godt tegn, når en sælger ikke har tjek på sine produkter...

Da klarheden er IF, kan små indlejringer ikke hjælpe med identifikation.
På den anden side er helt fejlfrie sten sjældne, og derfor dyre, og stenen her er en pæn størrelse.
Jeg vil dog skønne, en 13ct varmebehandlet ametyst, godt kan fås for $14 (incl ship), da ametyster i god kvalitet, ikke er så dyre, som mange andre sten.

Dom:
I bedste fald, en varmebehandlet ametyst.
I værste fald, et stykke farvet glas (som jo rent teknisk set, også er kvarts)

Men flot er den, uanset hvad det er *blink*

-------

Her går alle alarmklokker igang.

Aquamarin tilhører beryl-gruppen (som smaragd), og ligger derfor i den dyre ende. Jo mere blå en Aq er, jo mere kostbar er den. Den viste sten er en ikke helt i topklasse mht farven da den er blågrøn, men til gengæld er den meget klar og meget stor. Den er jo over 3 cm lang!!
Man varmebehandler grønne aquamariner, for at gøre dem blå, men jeg tror ikke denne er behandlet.

Hvad der dog især virker suspekt, er det roterende billede. Da aquamariner udviser tydelig plechoisme fra næsten farveløs til lyseblå/blå, burde der være en tydelig farveforskel under rotationen. Når jeg kigger på billedet og tager højde for lysreflekser, synes jeg den ser ret blå ud - hele vejen rundt.

Dom:
I bedste fald, et nærmest urealistisk godt køb
I værste fald, farvet glas

-----

Hvis det er sten, du har købt, kan du teste dem yderligere når de kommer.
Og så er det bare at gå i flæsket på sælger, hvis det viser sig at være fup Billede

Billede

Smykke damen
Krondiamant
Geografisk sted: Vester åby
Kontakt:

Indlægaf Smykke damen » fredag, 05. november 2010 22:37

wau hvor ved du alt det om sten fra?
Dig kan jeg da godt lige bruge på søndag på sten messen i vissenbjerg.
MVH Smykke damen

Ellen
Sølv perle
Geografisk sted: Århus N

Indlægaf Ellen » fredag, 05. november 2010 23:23

Ja, hatten af, BlueRaven!! Så meget gad jeg også godt vide
Mange hilsner fra Ellen

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » fredag, 05. november 2010 23:39

Ja, jeg vidste jeg ville ligge hovedet på blokken, så det er bare brændet, der falder nu.
jeg havde set på rigtig mange grønne ametyster, dem skorter det ikke på, men jeg var aldrig helt glad, for de havde i reglen en kølig grøn og det har aldrig trukket mig, så da denne kom op med sit varme spil, tænkte jeg haps. men det var så en advarsel om mulig snyd i stedet. jeg går ud fra, at du mener, at sælger ikke kender sine sten, når han både skriver unheated og grøn ametyst i samme åndedrag- håber det er rigtigt forstået. mht ametysterne på ebay, så er de facetslebne virkeligt ofte flawless, det er mere reglen end undtagelse - i modsætning til mangemange andre sten der tilbydes. citrinerne er ofte også flawless.

hvad akvamarinen angår, så var det netop den grønne farve i det blå jeg ønskede mig. derfor slog jeg til. men det er da bedrøveligt at stenen ikke udviser den farveskiften som er indikator for akvamarin. ud over hammeren, hvordan kan stenene da ellers testes?

men tak for vurderingerne, hvor bedrøvelige de end er

Brugeravatar
BlueRaven
Jade perle
Kontakt:

Indlægaf BlueRaven » lørdag, 06. november 2010 02:39

Smykke damen skrev:wau hvor ved du alt det om sten fra?
Dig kan jeg da godt lige bruge på søndag på sten messen i Vissenbjerg.

Suk, jeg ELSKER stenmesser. Men Vissenbjerg er så vidt jeg husker på Fyn - lidt langt væk.
Jeg har samlet på sten, siden jeg var barn, og har altid fundet kemien spændende. Så det er mærkelige ting der hænger ved *blink*

Pia Lou'lou' skrev:Ja, jeg vidste jeg ville ligge hovedet på blokken, så det er bare brændet, der falder nu.
jeg havde set på rigtig mange grønne ametyster, dem skorter det ikke på, men jeg var aldrig helt glad, for de havde i reglen en kølig grøn og det har aldrig trukket mig, så da denne kom op med sit varme spil, tænkte jeg haps. men det var så en advarsel om mulig snyd i stedet. jeg går ud fra, at du mener, at sælger ikke kender sine sten, når han både skriver unheated og grøn ametyst i samme åndedrag- håber det er rigtigt forstået

Ja, enten aner sælger ikke en disse om sten, ellers er høn ligeglad, og vil sige hvadsomhelst for en handel. Jeg hader den slags sælgere.
Men det vigtige er, at stenen er smuk, er det ikke? Jeg har en helt fantastisk "smaragd" i samlingen. Jeg tror næsten den er en af mine yndlingssten, men den er bare lavet af glas - og jeg er skide ligeglad :-) :

Billede
Som du kan se, er den ikke fattet endnu, for jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg laver en fatning, der er flot nok.

Pia Lou'lou' skrev:hvad akvamarinen angår, så var det netop den grønne farve i det blå jeg ønskede mig. derfor slog jeg til. men det er da bedrøveligt at stenen ikke udviser den farveskiften som er indikator for akvamarin. ud over hammeren, hvordan kan stenene da ellers testes?

Ja, jeg kan godt forstå dit valg. Jeg kan også bedst lide de blågrønne og søgrønne aquamariner.

Mht test, er facetslebne gennemsigtige sten, faktisk nogle af de letteste at teste.

Det første du kan gøre med din Aqua, er at undersøge om den har pleochroisme. Du drejer den rundt i alle tænkelige og utænkelige vinkler. Fra nogle vinkler skal den synes næsten farveløs, fra andre den flotte blågrønne farve.

Hvis du har en uv-lampe, kan du prøve at se om den lyser en farve i uv-lys. Aqua'er gør ikke, så hvis din gør, er det ikke en Aqua.

To andre gode tests, kræver desværre udstyr.

Med et spektroskop kan du se stenens absorptionsspektre.
For Aquamarin vil det se ca sådan ud:
Billede

(Den grønne kvarts bør kun have utydelige bånd)

Med et refraktometer kan du bestemme stenens brydningsforhold.

Aqua'en : 1,577 og 1,583 (dobbelt brydning -0,006)
Prasiolit: 1,544 og 1,553 (dobbeltbrydning +0,009) (grøn kvarts)

----

Hvis du vil til at købe mange facetsten, vil jeg foreslå du starter med at finde et lille spektroskop - eller bygger et selv *blink*

Billede

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » lørdag, 06. november 2010 09:40

Jo, det vigtigste er at den er smuk- det var også ordene til mig selv, da jeg trykkede confirm.
din paste-smaragd har lige NØJAGTIGT FARVEN som ønske smaragden SKAL ha' i Pias optik og rette slibning for den sags skyld- den er lækker, forstår godt du hæger om den og dens kommende fatning.
jeg er glad for at de ikke skal undergå hammer-testen for det ville være sørgeligt.
jeg må ha' fat i en uv-lampe.
jeg køber stenene, fordi trangen er der og fordi jeg ønsker mig noget smukt at indfatte, når jeg engang kommer på smede kursus.
jeg tror også de har potentialet til at fylde i min hobby niche på en ny og anerledes måde. men spektroskopet må lige vente. men det ku jo være de havde et på geologisk institut, som de ville lade mig bruge- god knows.
men tak for din meget omhyggelige besvarelse BR - det er virkeligt toppen : )

jeg måtte jo også have en bog, men KB er ikke lige stedet for den slags- så det endte med: Secrets of the Gem Trade: The Connoisseur's Guide to Precious Gemstones - den havde nogle gode anmelderser på bagen.

Brugeravatar
JCSmykker
Sølv perle

Indlægaf JCSmykker » lørdag, 06. november 2010 11:38

Jeg vil lige komme med et lille indput til et godt og sikkert sted at købe ædelsten. Der er rigtig mange forskellige prisklasser, så der er noget for enhver pengepung.
Det jeg har købt var af go' kvali'

http://www.gemrockauctions.com/
Billede

Brugeravatar
Line
Admin (over perle)
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlægaf Line » lørdag, 06. november 2010 14:49

Ellers er jeg også sikker på at det danske stenbtuikken.dk er reele nok.

Beadit
Fossilperle
Kontakt:

Indlægaf Beadit » søndag, 07. november 2010 16:25

Du kan sikkert være heldig at få nogle flotte og billige facetslebne sten på Ebay, men hvis stenene ser helt perfekte ud i farve og slibning, er der god grund til at være skeptisk, så er der stor chance for at "ædelstenene" er af glas eller syntetiske, fordi helt lup-rene sten er meget sjældne i naturen.

Hvis du kan lide facetsten i opaque kvalitet (ugennemsigtig), kan du måske være heldig at få nogle flotte ægte ædelsten meget prisbilligt på QXL fra Edelgems, stenene er ægte men ikke i topkvalitet, men alligevel meget mere værd end slutpriserne plejer at nå op på. Men hans værdiangivelser er fuldstændig vanvittige, alt for høje!

http://auktioner.qxl.dk/edelgems
Birgit

Brugeravatar
Pia Lou'lou'
Phantom Quartz

Indlægaf Pia Lou'lou' » søndag, 07. november 2010 19:50

Tak for anbefalingerne
men jeg vil nu nok sige, at det ligger mig meget fjernt at købe facetslebne sten i dk. pga deres avancer,ligesom det ligger mig fjernt at købe i USA- jo færre led jo bedre pris.
dem, der er på vej vil blive testet, så vidt muligt, og hvis de er fake, så kan ebay/paypal- systemet få lov at gå sin ubarmhjertige gang og sælgerne kan få en miserabel karakter.

Beadit indfatter du?

Beadit
Fossilperle
Kontakt:

Indlægaf Beadit » søndag, 07. november 2010 21:40

Pia Lou'lou' skrev:Tak for anbefalingerne
men jeg vil nu nok sige, at det ligger mig meget fjernt at købe facetslebne sten i dk. pga deres avancer,ligesom det ligger mig fjernt at købe i USA- jo færre led jo bedre pris.
dem, der er på vej vil blive testet, så vidt muligt, og hvis de er fake, så kan ebay/paypal- systemet få lov at gå sin ubarmhjertige gang og sælgerne kan få en miserabel karakter.

Beadit indfatter du?

Selv om jeg bliver ved med at købe chabochoner og facetstene, fordi jeg synes de er så smukke, er det efterhånden flere år siden, jeg sidst har lavet indfatninger selv, fordi jeg har simpelthen mange flere indfattede vedhæng, end jeg har brug for, og det er også dyrere at lave det selv, end meget af det der kan købes i ægte sterling sølv. *vedikke
Birgit

Tilbage til "Indkøb af materialer på eBay og QXL"